SEO pro firmy v roce 2018: podle čeho svůj web optimalizovat?

SEO pro firmy v roce 2018: podle čeho svůj web optimalizovat?

Zapomeňte na SEO šamany a balíčkovou optimalizaci. SEO není práce na jednu noc. Žádá si úsilí, ochotu vyjít mimo svou komfortní zónu. Dobře odvedená optimalizace ovšem do vašeho podnikání přinese nové zákazníky, příležitosti – a zisk.

Reklama je stará jako lidstvo samo. A ne bezdůvodně. Čím častěji určitou věc vidíme, tím spíše si k ní vytvoříme citovou vazbu, zapamatujeme si ji a v určitý okamžik vybavíme. Proto se např. jistý tuzemský obchod s elektronikou těší rostoucím ziskům – navzdory nenávisti většiny veřejnosti vůči jeho mimozemskému maskotovi.

Mohutná marketingová kampaň je cestou do zákazníkova podvědomí, není ale jedinou. Skvělé výsledky přinášejí i webové vyhledávače. Nevymýšlíme si: Podle průzkumu společnosti Ignite Visibility z roku 2017 klikne na první odkaz 44,64 % uživatelů, druhá pozice už ale zaujme jen čtvrtinu z nich. A patnáctou vezmou na milost necelá 4 %.

Správné nastavení vašeho webu zaručí lepší umístění ve výsledcích vyhledávání; přední pozice dokáží (ve spojení s dobrou obsahovou strategií) váš zisk několikrát navýšit. Kdo optimalizuje, ten je za vodou. Jak se k mýtickému „Search Engine Optimization“ (SEO) správně postavit?

Hledám, hledáš, hledáme

Hledání jehly v kupce sena je pro zelenáče. Opravdoví přeborníci na to jdou jinak. Nepotřebují přehazovat slámu vidlemi – znají totiž přesnou pozici každého stébla a dobře vědí, ve kterém stohu se pichlavá pomůcka skrývá. A co víc – během zlomku sekundy ji najdou, vytáhnou, a ještě zaznamenají nové kupky z valníku.

Příliš přitažené za vlasy? Na totožném principu funguje většina moderních vyhledávačů. Před dvaceti lety byste v internetové síti napočítali na 100 tisíc stránek, dnes jich je 5 miliard. Množství obsahu na webu roste raketovou rychlostí – a jen důmyslné algoritmy brání proměně webového obsahu v nesmyslný mišmaš grafiky, slov a videí.

Řekni mi, kdo jsi

Dobré věci přetrvají. Vyhledávací mechanismy internetu se během dvou dekád možná proměnily k nepoznání – zásadní jsou pro ně ale stále slova. Bez nich by weby byly pustou galerií, promítacím plátnem bez kontextu.

Slova dávají světu na srozuměnou, na čem váš byznys stavíte – a pro vaše umístění ve výsledcích vyhledávání jsou naprosto klíčová. Jako distributoři bílé elektroniky zabodujete spíše s termínem „mrazáky“, který lidé vyhledávají o polovinu častěji než „mrazničky“. Pro vyhodnocení účinnosti SEO existují desítky kvalitních nástrojů – a řada z nich je zdarma. 

Jen o názvu podstránky to ale není. Klíčové slovo (tedy pojem, který danou stránku vystihuje) je třeba použít i v nadpisech, dostat jej do textu a zmínit v popiscích obrázků. Ovšem pozor – s citem! Příliš častý a nelogický výskyt klíčového slova neodradí jen vaše čtenáře, ale i vyhledávací software, který váš nesmyslným obsahem naplněný web ve výsledcích znevýhodní, v extrémních případech i penalizuje.

Kvalita na prvním místě

Ještě jeden faktor je pro dobré umístění ve výsledcích vyhledávání zásadní – kvalita. Bez propracovaného obsahu nemá váš web šanci. O jeho hodnotě rozhodují dílem jak jeho konzumenti (čtenáři vašich článků, diváci sledující vaše videa), tak vyhledávací programy, jejichž algoritmy se v posledních letech přibližují lidskému úsudku.

Dobrý obsah probouzí ve čtenářích a divácích zvědavost, láká je urgencí a dalšími mechanismy. Vzdělává, baví – a samozřejmě také prodává. O kvalitě vašeho webu (na základě chování návštěvníků) přesvědčí vyhledávače tyto faktory:

  • vysoká návštěvnost,
  • nízká míra opuštění (tzv. bouncing rate),
  • co nejdelší čas, který uživatel na webu stráví,
  • odkazy z jiných zdrojů.

Čím kvalitnější web, tím spíše jej uživatelé najdou. Čím kvalitnější obsah, tím spíše přesvědčí potenciální klienty ke koupi zboží či objednání služeb. Dávno už neplatí, že web je jen vaší internetovou vizitkou; dnes je jedním z nejmocnějších prodejních kanálů – a klíčem k růstu vašeho byznysu.

Bez anamnézy to nejde

Převzali jste správu firemních webovek s cílem pozvednout zisk, který generují? Nejdříve zjistěte, co je potřeba na webu upravit – a teprve pak se pusťte do díla.

Pomocníkem při zhodnocení „kondice“ vašich stránek vám budou tzv. crawlery – nástroje, které během okamžiku celý váš web projdou a zhodnotí, jak si z pohledů vyhledávacích algoritmů stojí. Placené nástroje (s 30denní bezplatnou zkouškou) jako SEOCrawler nebo Screaming Frog váš web do hloubky zanalyzují a zobrazí chyby v jeho struktuře. Pro rychlou analýzu se hodí třeba program Found SEO Audit Tool – během okamžiku zjistíte, zda jsou vaše pro stránky pro vyhledávací systémy vůbec dostupné, jestli vám nechybí meta-texty a jakou autoritu váš web má. Přehled o technických chybách a rychlost webu vám zprostředkuje např. Google Search Console. Umí toho ale víc:

  • Vytvořit a implementovat site map (hierarchické rozložení webu, které crawlerům usnadňuje procházení a indexaci obsahu).
  • Vygenerovat a pomoci s editací souboru robots.txt, který vyhledávácím robotům práci usnadní, popř. znemožní (pokud např. nechcete, aby byl váš bonusový obsah dohledatelný skrze vyhledávače).
  • Upozornit na penalizaci webu (např. kvůli obsahu s nadmírou klíčových slov nebo duplicitám).

Nezapomeňte na analýzu klíčových slov

Keywords Analysis (KWA) patří v digitálním marketingu mezi nejskloňovanější termíny. Analýza klíčových slov je jedním z určujících faktorů pro strukturu webu, neobejdete se bez ní při optimalizaci stávajícího obsahu, je také výchozím bodem pro tvorbu nového.

Jednoduše řečeno: KWA znázorní, kdo a jak často termíny spjaté s vaším podnikáním vyhledává. Prodáváte lampy? Pak je pro vás důležité vědět, že termín „zářivka“ je téměř 4krát hledanější než „úsporná žárovka“. Přizpůsobíte-li totiž klíčovému slovu „zářivka“ kvalitní obsah příslušné podstránky svého e-shopu, můžete ve střednědobém horizontu očekávat vyšší návštěvnost – a při přesvědčivé textaci a popiscích i vyšší tržby.

Hledanost určitých termínů zjistíte v plánovačích klíčových slov v nástrojích Google AdWords a Keyword Tool; míru vyhledávání je možné filtrovat dle jazyka i geografické oblasti. U Google AdWords získáte přesná čísla jen v případě, že vytváříte kampaň pro PPC reklamy (jinak vás čekají jen řádové odhady), Keyword Tool vám zobrazí přesná data – ne ovšem zdarma. Ceny začínají na 68 $ za měsíc.

V českém prostředí využijete pro plánování klíčových slov Sklik od Seznamu. Jeho výhodou je česká lokalizace a zaměření na domácí trh – a tedy i česká podpora.

Buďte zadobře s konkurencí i oborovými autoritami

Důležité je i to, jak si web stojí v oboru vašeho podnikání. O kvalitě a integritě vašeho obsahu prozradí mnohé tzv. off-page faktory – míra toho, jak moc na vaše stránky odkazují ostatní weby, jak staré tyto odkazující domény jsou a jaké důvěryhodnosti se těší. Snadno tak zjistíte, jak se vaše linkbuildingová strategie vyplácí. Skvělým bezplatným pomocníkem pro zhodnocení off-page faktorů jsou např. nástroje Ahrefs Site Explorer nebo Majestic.

První jmenovaný vyhodnotí, která klíčová slova přivádějí vaší konkurenci na web zákazníky, zároveň také zjistí, zda je vysoká návštěvnost konkurenčních webů podpořena placenou propagací. Aplikace Majestic zase zjistí, kolik stránek na váš web odkazuje a třeba i v jaké míře vaše názory a myšlenky sdílí ostatní. Ceny nástroje začínají na 74,99 € měsíčně, nejlevnější balíček služby Ahrefs Site Explorer stojí na měsíc 99 $.

Pro komplexní SEO analýzu sáhněte po multifunkčních nástrojích, např. v našich končinách oblíbený MarketingMiner. Za 29 $ měsíčně zhodnotí aplikace vaše SEO snahy, navrhne klíčová slova pro PPC kampaně nebo analyzuje úroveň obsahu. MarketingMiner umí i pokročilý linkbuilding, s omezenými funkcemi je k dispozici i zdarma.

Pomohou vám i různé doplňkové pluginy SEO Doctor pro prohlížeče nebo Yoast SEO pro redaktorský systém WordPress.

A pomůžeme vám i my. Rádi vám princip fungování SEO a její dopady na váš web vysvětlíme. Zdarma a u dobré kávy. Ozvěte se nám!

 

CHCI ZJISTIT, JAK MI SEO POMŮŽE

Leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *